Luen pääaineenani Tampereen yliopistossa informaatiotutkimusta. Olen suuntautunut asiakirjahallinnon ja arkistotoimen puoleen, ja näistä kahdesta osasesta minua kiinnostaa erityisesti arkistotoimi . Arkistojen mielenkiintoisien maailmojen hallinnan tueksi olen hankkimassa itselleni osaamista myös museotoimessa. Parhaillaan osallistun lukuvuoden mittaiseen museologian opintokokonaisuuden opetukseen, ja jo aikaisemmin olen lukenut historiaa (en oikein ole selvillä, suomen vai yleistä) ja perinteentutkimusta.

Näistä opiskelusuuntauksista kerron, koska ne tulevat luultavasti olemaan graduni kannalta oleellisia; lisäksi minulla on hallussa luvattoman monen kielen alkeiskurssi, tietojenkäsittelytiedettä ja rakkaus kaunokirjallisuuteen.

Mielessäni on tällä hetkellä parikin aihetta, joista käsin gradun ääriviivoja voisi alkaa piirrellä. Vietin mukavan ja mielenkiintoisen harjoittelukesäni erään arkiston parissa, ja siitä on herännyt mielenkiinto kuva- ja äänimateriaalin kuvailuun, lähinnä asiasanoittamiseen. Äänimateriaali sisältäen tässä sekä musiikkia että puhetta haastatteluina. Yhden musiikin kuvailuun keskittyvän gradun kuulinkin olevan valmisteilla. Joka tapauksessa gradu olisi syytä rajata käsittelemään vain yhtä aineistoformaattia.

Toisaalta informaatiotutkimuksen ja toisaalta museologian opintojen kautta minulla on vaatimaton näkemys kaikista eri muistiorganisaatioista: kirjastoista, museoista ja arkistoista. Nämä kaikki laitokset ovat toiminnaltaan, aineistoltaan ja tarkoitukseltaan hyvin erilaisia, mutta niillä on yksi yhteinen piirre: ne ovat ihmiskunnan muisti. Tästä yhteisestä piirteestä voisi johtaa tutkimuksen aiheen, mutta pelkään sen olevan hyvinkin gradun tasoisen tutkimuksen rajojen tuolla puolen. Sitä paitsi tästä pitäisi saada aikaan informaatiotutkimuksen gradu eikä mitään maailmaa syleilevää.

Asia jää toistaiseksi harkintaan...